Bold and beautiful
– spektakulära Saab!

Framför gästerna och mitt i strålkastarljuset stod en framtidsinnovation – den allra första Saab-bilen. Den strömlinjeformade Saab 92 hade mjuka linjer som i dag blivit synonymt med den ikoniska bilen. Var det under den här presskonferensen som Saab-andan blev ett med Trollhättan?

Bilar istället för flygplan

Den 10 juni 2022 har det gått 75 år sedan Saab avslöjade att vid sidan av flygplan skulle man även tillverka bilar. Ett år efter att den första prototypen stod klar premiärvisades den andra bilen vid en presskonferens. I personalmatsalen vid Saabs kontor i Linköping premiärvisades bilen för inbjudna journalister.

Nyheten gjorde avtryck världen över och jubilaren ska förstås firas! Årets Saab-festival arrangeras förstås av Saab Car Museum och utspelar sig även som tidigare år på Innovatum District. Här kan du fylla på med lite nostalgi inför festligheterna 10–12 juni och få en kort resumé av Saab-bilens historia.

Trollhättan blev navet i Saabs bilproduktion

När Saab grundades 1937 var det flygplanstillverkning som var aktuellt och angeläget. Genom ett samarbete mellan NOHAB i Trollhättan och ASJA i Linköping startades Saab upp för att tillverka planen, men det skulle dröja ytterligare tio år innan den första Saab-bilen såg dagens ljus.

Andra världskriget hade ökat efterfrågan på Saabs flygplanskonstruktion vilket fått Saab att skala upp produktionen. När andra världskriget led mot sitt slut, 1944–1945, stod Saab inför ett val; säga upp personal och minska sin verksamhet eller bredda tillverkningen med befintliga fabriker och anställda.

Nu fick flygplansingenjörer, vingkonstruktörer och formgivare börja utveckla bilar i stället för flygplan. Resultatet blev en annorlunda, aerodynamisk och flygplansinspirerad personbil. Saabs innovativa processer inspirerade från flygplanstillverkningen fortsatte att hitta nya vägar framåt.

Den allra första personbilsprototypen står idag på Saab Car Museum i Trollhättan. Den kallas för ”Ur-Saaben” men första bilnamnet var 92001. Utöver bilsammansättningen på produktionslinan i Trollhättan förekom även bilproduktion Linköping, Arlöv, Malmö, Mechelen (Belgien) och finska Nystad.

Såldes till en början bara i buteljgrönt

När det var dags att börja tillverka bilarna hade bilavdelningen förlagts på Stallbackaområdet i Trollhättan. Den första Saabmodellen som tog sig ut i Trollhättan, Sverige och världen var en buteljgrön Saab 92. Den gröna färgen härstammade från flygplanstillverkningen och eftersom Saab hade mängder kvar av den gröna färgen kom det naturligt att upprepa färgen, som en hyllning till ursprunget.

Saab 92 på produktionslinan. Två montörer arbetar.
Jay Leno in his Saab. Window sticker says "Made in Trollhättan by trolls".
Foto: Jay Leno’s Garage

Made by trolls

Du kanske har hört om den amerikanska TV-stjärnan och programledaren Jay Leno? Han är en riktig Saab-entusiast och applåderar den svenska ingenjörskonsten i sin programserie Jay Leno’s Garage.

Jays grå Saab 93 från 1958 fick äran att vara en av de allra första bilarna ut i serien. Drygt 10 år senare fick Jays Saab komma tillbaka i rampljuset, den här gången i en mer grundlig genomgång.

En rolig detalj är att Jays Saab har två dekaler som mycket vittnar om bilens ursprung. På klistermärkena står det nämligen ”Made in Trollhättan by trolls”.

Vad är Saabandan?

Genom Saabingenjörernas innovationer och det tydliga flygarvet skapades det en stolthet som kommer med Saabandan. Det här var något Saab ville ta fasta på i hur Saab skulle marknadsföra de nya bilarna.

Saab ville positionera sig som annorlunda och i marknadsföringen gjorde de detta med sin nya reklamslogan ”Saabandan – en del har den”. Att äga en Saab var att vara lika unik och fräck som själva bilen. Saabandan har levt vidare och med åren har den ändrats till ”den goda Saabandan”.

I dag finns det många entusiaster och bilsamlare världen över som hyllar Saab-bilen, och Saabandan symboliserar så väl entusiasm som att dela både upplevelser och erfarenheter mellan bilägarna. Många entusiaster lovordar Saab och pekar på fördelarna som utvecklades genom åren. Bland annat bekvämlighet med rymlig kupé, den mjuka fjädringen, en utmärkt aerodynamik och god stabilitet.

Några kännetecknande Saab-innovationer

  • När Saab-bilen föddes 1947 hade den framhjulsdrift och tvärställd motor. Något som sedan många idag är standard inom bilvärlden.
  • På New York Motor Show 1958 introducerade Saab säkerhetsbälte som standard. Något som inspirerade fler bilmärken till att erbjuda säkerhetsbälten i sin standardutrustning.
  • 1959 påbörjade Saab en prestandaprototyp som skulle bli känd som Saab Monster. De hade lättat en Saab 93 på all dödvikt, bytt ut motorhuven mot ett plastdito och pressat in två stycken 750cc tvåtaksmotorer. Resultatet? 138 hästkrafter och en toppfart på 196 km/h.
  • Säkerhetsbältet var inte enda gången som Saab höjda ribban för standardutrustning, 1970 introducerade de innovationen strålkastartorkare. Ett tillbehör som gjorde sig väl i vårt nordiska klimat.
  • 1971 kom Saab med en ny innovation, självreparerande stötfångare. Den nya stötfångaren var hoptryckbar och fjädrade tillbaka från stötar i lägre hastigheter.
  • Saabingenjörerna levererar även 1971 uppvärmda stolar – både i sittdynan och ryggstödet. Perfekt för frusna skandinaver!
  • Saab var tidiga med att bygga personbilar med turbo, 1976–1977. I dag har nästan varenda personbil turbo.
  • Under 1980 kommer APC – Automatic Performance Control. Den utvecklades för att få upp prestandan, få ner bränsleförbrukningen och minska risken för motorhaveri.
  • Saabs egna motorstyrsystem, Trionic landar på marknaden 1991. Motorsystemet var ett av världens mest avancerade och skötte alla viktiga funktioner i förbränningsprocessen.
  • Saab Black Panel introduceras 1993 och är en ytterst snygg och vilsam funktion som minskar distraktion. Funktionen är ett bra exempel på Saabs flygarv och innebar att när kvällsmörkret omslöt bilen gick det att släcka ned all belysning framför föraren, förutom hastighetsmätaren och eventuella fellampor. Night Panel är det nyare namnet.
  • Ytterligare en innovation lanserades men som blev kortvarig – Saab Sensonic. En manuell växellåda där bilens dator styr kopplingen och gjorde bilen så kallat kopplingslös.
  • 1997 lanserades mugghållaren som Saab hade saknat. Det satsades på en smidig, ergonomisk och helt genialisk utvikbar mugghållare. Den här mer påkostade mugghållaren tillverkades fram till 2005.
  • Senare under 1997 kom även det dubbla solskyddet som gjorde att du nu kunde även ha solskydd vid sidoföntsret- Det gjordes genom att veckla ut det vikta skyddet. En praktisk och omtänksam fröjd när solen flyttade på sig.
Drygt 40 år efter att The Super Swedes lanserades vann filmen Drive My Car en Oscar. I filmen spelar Saab 900 Aero en stor roll. Som en hyllning möts du av en likadan i entrén till Saab Car Museum.

The Super Swedes som gjorde sig kända världen över

Vad hade världens mest hypade tennisspelare, en rallystjärna och Saab 900 Turbo gemensamt? De var förstås en oslagbar svensk trio och inga mindre än ”The Super Swedes”.

Det var i Saabs reklamkampanj från 1980 som den internationella rallymästaren Stig Blomqvist och tennisstjärnan Björn Borg skapade uppståndelse för ännu en ny svensk innovation – Saab 900 Turbo. Modellen var enastående och helt enkelt presenterad som den tredje Supersvensken.

I reklamfilmen lär Björn Borg ut tennis för Stig Blomqvist, och Blomqvist instruerar förstås Borg i rallykörningens hemligheter. Det var en modig reklamkampanj full med framtidstro, och The Super Swedes blev en succé som än idag är förknippat med Sverige.

Nu när du läst så här långt kanske du blir överraskad över att Saab utvecklas än idag. Saab skapar inte längre bilar, men den innovativa andan lever vidare – som ett av världens mest innovativa försvars- och säkerhetsföretag.

Du kanske också är intresserad av

Foton tillhör arrangören Saab Car Museum om inte annat anges.